Litera U - idei, activități

  Vă propun o listă cu idei și resurse pentru litera M. Multe dintre ele le-am folosit în clasa pregătitoare. Clasa I nu e atât de ofertantă cu timpul, deja simt că alerg printre litere. Of!  😊Coronițe cu literele u și U, cu imagini sau o coroniță cu ursuleț. Pot fi printate pe coli colorate sau pot fi făcute pe foi albe și copiii să le coloreze.  Descarcă  coronita U    coronita U-urs 😊Brățări cu litera U și imagini.   descarca 😊Surprize de pus pe băncuțe- un jeleu ursuleț și o umbreluță de pus în pahar. 😊Propuneți copiilor să aducă obiecte care încep cu U. Numărați obiectele, comparați-le, găsiți asemănări, deosebiri, analizați denumirea lor - sunete, silabe, alcătuiți enunțuri, faceți jocuri de rol, vorbiți despre rolul lor. 😊Provocați-i să găsească răspunsul la câteva ghicitori. Iată câteva exemple: În cojoc întors pe dos Mormăind morocănos, Umblă pustnic prin pădure După miere, după mure. (ursul) Eu pe orișicine Întâmpin când vine. Când pleacă afară, Eu îl petrec iară. (ușa)

Litera A - idei, activități, jocuri

 

Literele A și a - idei, activități - ore cu bucurie

       Litera A este prima din alfabet și prima literă pe care o învață orice copil, de aceea cred că trebuie să fie o săptămână de neuitat. Vă propun o listă cu activități care se pot face în SĂPTĂMÂNA LITEREI ”A”. Aceste activități pot fi făcute în completarea lecțiilor, la captarea atenției sau în alte momente din zi, atunci când simțiți că se potrivesc.

·           😊Captați-i pe copii, dăruindu-le o coroniță cu litera A. Spuneți-le că pășiți într-o lume magică și din acea zi vor fi prinți și prințese în ÎMPĂRĂȚIA LITERELOR. Purtați coronița toată ziua. Sau o brățară pe care să o coloreze. 


·          😊Surprindeți-i cu un avion colorat, din hârtie, făcut prin tehnica Origami. Așezați-l, pe banca lor, înainte să vină la școală. Faceți un concurs cu avioanele, câștigă avionul care a zburat cel mai sus/ cel mai departe.

·           😊Propuneți copiilor să aducă câte un obiect care începe cu litera studiată. Se pot analiza denumirile obiectelor-sunete, silabe; se pot număra obiectele de același fel; se pot stabili asemănări, deosebiri între ele; discuții despre rolul lor; discuții despre motivul alegerii obiectului; comparări, așezarea lor în funcție de mărime; sortare în funcție de numărul de sunete/ silabe; alcătuire de enunțuri cu denumirile obiectelor. 

·          😊 Provocați-i să răspundă la ghicitori al căror răspuns începe cu ”a”. De exemplu:

Din grădina lui Mihai,                       Verde, roșu, cine-mi ești?
De sub tufe de urzici                          Lung, subțire, gras ori dulce.
A ieşit un ghem de scai                      Iute, poți să mi-l ghicești?
Ca să caute furnici.                             (ardeiul)
(ariciul)

 

           Nici pe apă,nici pe şine                         Cine are o singură ureche,
           Îl ghiceşte orişicine                               Dar nici cu aceea nu aude?
           El te-nalţă sus spre soare                       (acul)
           Şi te duce-n depărtare
           Ca gândul,ca vântul                               Din flori picuri de dulceață
           Ocolind pământul.                                 Strânge de cu dimineață.
          (avionul)                                                  (albina)

           Ce dihanie ciudată,                                   La porunca mamei mele,
           Cu gât lung şi gură mare                          Se aprind în el trei stele.
           A-nghiţit aşa deodată,                              Apoi, cât ai zice ”pește”,
           Tot ce-i pulbere-n covoare?                      Fierbe, coace și prăjește.
          (aspiratorul)                                              (aragazul)

    😊  Recitați/memorați poezii despre ”a”. Iată câteva titluri

Ø  ” Într-o zi  pe când lucram (Arpagic)”, de Ana Blandiana;

Ø   ”Acceleratul”, de George Topîrceanu

Ø  ”Alb-iepuraș”, de Otilia Cazimir

😊 Citiți povești! Nu trebuie să terminați povestea sau cartea într-o zi. Stabiliți un moment pentru lectură în fiecare zi. Discutați despre personaje, întâmplări, faceți predicții, desenați momente, schimbați firul poveștii, faceți jocuri de rol, scoateți un personaj sau băgați alt personaj, Întrebați copiii ce s-ar schimba, povestiți după imagini, modelați personajele, construiți macheta unui moment. Nu este important când terminați cartea de citit, ci tot ceea ce construiți cu ajutorul ei, tot ceea ce dezvoltați la copiii voștri. Iată câteva titluri ce pot fi abordate.

Ø  ”Povestea ariciului înțelept”, de Vladimir Colin

Ø  Cartea cu Apolodor, de Gellu Naum

Ø    ”Ale și sufletul cărților”, de Alex Donovici

Ø  ”Aventurile unui fir de nisip”, de Anamaria Lembrau

Ø  ” Ariciul în ceață”, de Serghei Korlov, Iuri Norstein

😊Faceți jocuri de rol cu marionete 


    😊  Cântați despre ”a”. Cântați la orele de muzică, dar și în momentele de relaxare sau când observați că elevilor le-a scăzut atenția, au obosit. Faceți mișcări pe muzică. Iată câteva exemple de cântece:  ”A,a,a,acum e toamnă, da!”; ”Albinița mea„; ”Autobuzul”; ”Alba ca zăpada”, ”Ariciul”, ”Arici pogonici”.

😊   Dansați  ”Alunelul” sau faceți mișcări ritmate pe muzica lui (iată un exemplu aici https://www.facebook.com/tworcza4/videos/648991422849639) Vizionați clipuri video cu dansul popular oltenesc ”Ariciul”.

😊   Aerobic-încercați să vă energizați cu câteva mișcări de aerobic. (https://www.youtube.com/watch?v=4Fz_AgCnNYw sau https://www.youtube.com/watch?v=Y8rLsUj_Ues)

😊    Încălziți-vă pentru scris cu Muzicograma-coordonare ritmică-Familia Addams (https://www.youtube.com/watch?v=tgbYZWfeVaM) sau cu mișcări la comandă: Zboară ca avionul, Ghemuiește-te ca ariciul, Sari ca antilopa, Plutește ca acvila, Zboară ca albina,  Cântă la acordeon, Aruncă alune, Aleargă pe loc, Ascultă zgomotele de afară …

😊      Ascultați  muzică clasică atunci când scrieți, pictați, desenați.  Apelați la Antonio Vivaldihttps://www.youtube.com/watch?v=aLYAlcmeulE , W.Amadeus Mozart (https://www.youtube.com/watch?v=mj2Tr-IUPhc), Tomaso Albinoni. https://www.youtube.com/watch?v=_kDDljSlka4  Găsiți pe youtube clipuri video în care interpreții sunt copii, elevii vor fi sigur inspirați. Le puteți povesti câteva lucruri despre compozitori sau apelați la ”Poveștile din pădurea muzicală”, scrise de Cristina Andone. Sunt povești pline de culoare, de joacă, muzică, sunete, parfum, cu imagini minunate, cu spiriduși-compozitori care trăiesc într-o pădure fermecată.

    😊 Admirați opera pictorului Theodor Aman. Inspirați-vă din picturile lui cu flori sau fructe. (https://www.youtube.com/watch?v=oZ5nUwUy6ic)

    😊Pictați folosind AMPRENTAREA-Animale din amprenta palmei, (https://i.pinimg.com/originals/08/fb/a7/08fba759f48e6e95c5c750aef88f51b0.jpg) Copacul toamna-frunze din amprenta degetului,  Covor de frunze folosind amprenta unor Frunze.

    😊   Studiați amprenta unui deget. Vorbiți-le  despre unicitatea amprentei și studiați liniile amprentei cu lupa.

😊   Modelați literele A și a din plastilină sau cocă. Modelați diferile animale, obiecte a căror denumire începe cu a.

😊  Desenați un ”A” mare, cât toată pagina caietului și personalizați litera sau transformați-o într-un personaj. Inspirati-vă din filmulețele postate de Teatrul Ion Creangă, din București- ”Alfabetul jucăuș”- sunt clipuri video, scurte, despre fiecare literă. Cuprind modul de transformare al literei într-un animal/obiect care începe cu ea, ghicitori, totul pe un fond muzical adecvat. (https://www.youtube.com/watch?v=DiJgfJmi3GE)

😊    Realizați lucrări din diferite materiale: avion-origami din hârtie (https://www.familiscope.fr/activites-enfants/bricolages/bricolage-fabriquer-un-avion-en-origami/), arici-plastilină și scobitori, arici-colaj cu Frunze ()http://krokotak.com/2013/03/fall-leaf-hedgehog/, autobuz din figuri geometrice,

😊    Gustați litera ”A”. Mâncați ananas, alune, ardei, avocado, afine, amandine, acadele.

·       Provocările literei ”A”- într-o cutie frumoasă-cutia magică/ într-un săculeț- săculețul cu surprize, puneți  bilețele cu provocări. Gândiți-vă  la provocări care să urmărească obiectivele pe care le urmăriți  la acea activitate. Poate fi vorba de conturarea literei din diferite materiale (alune, agrafe, ace de siguranță, pietricele, pufuleți, capace, pom-pom, corpurile  copiilor, creione, bețișoare,etc ), enumerarea unor cuvinte care să-l conțină pe ”a”(la sfârșit, la început, să conțină  2 de a), propoziții în care toate cuvintele să înceapă cu ”a”, căutarea unor obiecte a căror denumire începe cu (a), scrierea literei A de câteva ori pe tablă, găsirea tuturor colegilor care au nume ce încep cu A, animale/fructe/legume/țări/nume de fete/nume de băieți care încep cu (a). Provocările pot fi făcute individual sau în echipe.  În echipe  nu durează  foarte mult și participă  toți copiii. (idei aici https://www.aventurilascoala.ro/2019/09/ziua-literei-a.html)

  

·       Trasează, în curtea școlii, un A uriaș. Copiii trebuie să meargă pe contur așa cum le ceri: să sară, cu pași de pitic, de uriaș, pe vârfuri, ca avionul, ca iepurașul, lateral, cu spatele, ținându-se de mână, etc.

·       Faceți o omidă din cercuri mari. În interior scrie litere diferite, dar de cele mai multe ori ”A sau a”. Copiii trebuie să meargă/ să sară doar pe literele A și a.

·       Sortați imagini în funcție de locul sunetului (a), de numărul sunetelor,  de numărul silabelor.

·       Joc ”Petrecerea frunzelor”- Litera ”A” se învață toamna, de aceea ne putem lega de caracteristicile toamnei. Povestește-le despre o petrecere a copacilor din pădure organizată pentru a-și lua rămas bun de la Frunze. Pe post-ituri sub formă de frunze lipește diferite imagini. Desenează pe tablă câțiva copaci mari.  La petrecere sunt invitate doar frunzele care au imagini a căror denumire conține sunetul (a). Copiii vor veni pe rând la tablă și vor lipi în copaci frunzele invitate și sub copaci cele care nu au fost invitate. Provoacă-I să găsească motive pentru care unele Frunze nu au primit invitație.

·        Joc ”Autobuzul”- Asază 6 sau 8 scaune, două câte două, pe un rând-scaunele călătorilor și un scaun în fața lor-scaunul șoferului. Se așază câte un copil pe fiecare scaun, ceilalți fac un șir indian în spatele scaunelor-ei stau la rând să urce în autobuz. Copiii de pe primele două scaune concurează, câștigă cel care răspunde cel mai rapid. Câștigătorul își păstrează scaunul, cel care a pierdut se ridică și merge la coada șirului Indian. Pe scaunul pierzătorului avansează copiii din spate, fiecare pe scaunul din fața lui. Pe ultimul scaun care s-a eliberat se așază primul copil din șirul Indian. Concurează tot primii doi copii de pe primul rând și tot așa. Se pot pune întrebări despre numărul de silabe al unor cuvinte rostite de învățător sau șofer, copiii trebuie să spună repede numărul silabelor; ghicitori scurte, dacă în cuvintele rostite se aude sau nu sunetul (a), copiii spun repede da sau nu .

·       Joc ”Sus-jos”- Copiii au nevoie de mișcare- un joc pentru depistarea sunetului în cuvinte- Învățătorul rostește cuvântul, copiii trebuie să se ridice în picioare dacă acesta il conține pe (a), rămân jos dacă nu îl conține. Sau învățătorul citește rar un text scurt și copiii ridică mâinile pentru fiecare cuvânt ce conține  sunetul (a).

·       Joc ”Trenul”- Învățătorul stabilește regula biletelor- Cine știe un cuvânt care începe/ se termină cu (a) se consideră că are bilet și poate urca în tren. Copiii se prind pe rând unul de altul și se plimbă prin clasă în căutarea altor călători. Trenul se oprește pe rând la fiecare copil, dacă știe un cuvânt ce respect regula, se urcă în tren, dacă nu știe, trenul pleacă la alt copil. Apoi se va întoarce iar la copiii care nu au știut.

·       https://www.aventurilascoala.ro/2019/09/trenuletul-matematic.html

·       Experimentele sunt foarte iubite de copii. Faceți experimente ușoare, la această vârstă nu trebuie să intrați în multe detalii științifice. Câteva idei de bază sunt suficiente. Pentru litera ”A” faceți experimente cu apă. Iată câteva idei:

      💥 Creionul rupt – aveți nevoie de un pahar transparent, apă, un creion. Se umple paharul cu apă, se introduce creionul în ea. Priviți din lateral și observați cum pare că apa a rupt creionul în două. De fapt ”de vină” este lumina care trece întâi prin aer, apoi prin apă. Razele de lumină ”se îndoaie” în apă pentru că apa este mai densă decât aerul. Procesul se numețte refracție.  

     💥Albăstrele-Conturați pe un prosop din hârtie flori. Decupați, apoi colorați cu carioca albastră circa 0,5 cm pe conturul fiecărei petale. Într-o tavă/farfurie puneți  apă. Așezați florile în apă. Veți observa cum culoarea se va răspândi pe toată petala.  Hârtia acumulează apa, iar culoarea merge în același timp cu apa.

       💥Lupa- Fă pe o coală un desen micuț și simplu-o inimioară, o figură geometrică, o față veselă, o floricică, un personaj, etc  Lipește desenul cu scotch in exteriorul unui pahar transparent. Observă desenul în momentul în care paharul este gol. Vei vedea că are aceeași formă și mărime. Apoi toarnă apă în pahar. Observă acum desenul. Sticla, în contact cu apa, devine o lupă și mărește imaginea- lentilă convergentă..

     💥 Apa bombată- Ai nevoie de :monede de 50 de bani, pipetă, apă. Pune monedele pe un suport orizontal- pe masă. Pune în monedă, picătură cu picătură, apă. Vei observa că poți pune apă până când se formează o ”cupolă” măricică.  E vorba de tensiunea de suprafață.

      💥Artificii în pahar – Ai nevoie de apă, un pahar mare transparent, 1 pahar mic, , ulei, colorant alimentar, de diferite culori. Pune o lingură de ulei în paharul mic, adaugă câte 2,3 picături din fiecare culoare de colorant și amestecă puțin, pune apă călduță în paharul mare-3 sferturi, cu o pipetă ia ulei colorat și picură în apă. Ești gata să admiri spectacolul oferit de artificiile colorate. Colorantul se va desprinde de ulei și ”va exploda în apă”

      💥Sau un experiment cu drojdie. Frământați un aluat. Materiale necesare: un cub de drojdie proaspătă sau un plic de drojdie uscată, 500 g de făină, 300 ml de apă călduță, o linguriță de sare , o linguriță de zahăr. Amestecați drojdia cu zahărul, o linguriță de făină și un praf de sare, puneți 4,5 linguri de apă și lăsati 2,3 minute să facă spumă maiaua. Puneți restul ingredientelor într-un bol, adăugați maiaua și amestecați totul 5 minute. Acoperiți bolul cu un prosop și lăsați să crească la temperatura camerei. Urmăriți cum aluatul îți mărește din ce în ce mai mult volumul. Drojdia se descompune în mici bule de gaz-dioxid de carbon.

   😊    |Faceți un proiect despre albine. Desenați, colorați, discutați despre albine, despre importanța lor pentru mediul înconjurător.  Urmăriți videoclipuri despre viața lor. Studiați cartea ”Albinele”, scrisă de Wojciech Grajkowski , cu ilustrații de Piotr Socha, o enciclopedie uriașă despre uimitoarele insecte. Invitați un apicultor să vă vorbească despre albine și ceea ce presupune meseria lui. Gustați miere din diferite flori. Studiați ceara, polenul, păstura, propolisul, fagurele. Încercați să reproduceți din plastilină câteva căsuțe din fagure, copiii vor înțelege ce constructor perfect este albina. Faceți un fagure din bucățele tăiate din tuburi de la hârtia igienică și puneți în el albine făcute din ouă de plastic de la kinder. Model figure https://pianetabambini.it/lavoretto-api-alveare-rotoli-carta/

     😊Faceți un proiect despre apă. Unde și cum găsim apa în natură, faceți colaje cu decupaje din reviste, discutați despre circuitul apei și importanța ei- pe youtube filmulețele cu Paxi sunt minunate. Vorbiți despre poluarea apei și cât de important este să avem grijă de ea. O lucrare simplă și interesantă găsiți aici: https://www.aventurilascoala.ro/2022/02/circuitul-apei-in-natura.html

Sper să vă inspire activitățile propuse. Mult succes!

                          Ilona

Comentarii